miercuri, 1 august 2012

Prin Platoul Padis: iulie 2012

Citeste prima parte a turei "Calatorind prin Vladeasa"

Ziua IV

Plecam de la Pietrele Albe dimineata devreme cand soarele scalda in culori aprinse peisajul auriu din jurul cortului, cu scopul ca in seara aceea sa campam pe Platoul Varasoaia. In cele din urma ne-am convins ca traseul pentru acea zi a fost domol, fara diferente mari de nivel.

Mai aruncam o privire spre Pietrele Albe care devin toat mai mici si spre Vladeasa, care ramane in zare.

Ajungem in Saua Intre Munti unde ne alimentam cu apa proaspata, e un izvor ideal, urcam o panta nu prea mare, prin padure, pe sub varful Varfurasul-1668 si ajungem intr-un spatiu deschis, cu pasuni proaspete pentru vite si numeroase ciurde de vaci care apartin de localnicii din satul Rogojelu. In total  2 h de mers pana in acel  loc.

In continuare traseul alterneaza cu poieni si paduri de molid, dupa care coteste brusc la dreapta, urmeaza o coborare pana in albia unui afluent al Crisului Negru. O apa limpede si rece ne invita sa ne rocarim putin fiindca vremea era caniculara.

Dupa care urcam prin padure, o portiune pe langa albia raului,  si ajungem intr-o poiana imensa cu aspect plat, de fapt, este vorba de o  platforma de eroziune si ma gandesc la un nivel superior al Apusenilor. Trecem pe sub varful Nimaiasa-1589 m, greu de schitat varful, Miclau-1640 m si ajungem la Gradul de Piatra, inca 2 h. Mai atractiva este creasta secundara a Bihorului cu varful Buteasa-1792, in dreapta nostra de innaintare.

In continuare avem de strabatut un traseu usor fara prea mari diferente de nivel si in 2 h ajungem la Piatra Talharului, o piatra ce naste multe legende. De exemplu, denumirea de Piatra Talharului, provine de la un talhar ce fura boi, vaci si vitei, le injunghia si le vindea carnea.

Ne adunam sa stabilim ce varianta alegem spre Varasoia, fiindca sunt 3 indicatoare si in cele din urma hotaram sa continuam pe banda rosie, pe sub varful Britiei-1759 m. Dupa inca 2 h pe cresta domoala, facem stanga, urmeaza o coborare de 300 m diferenta de nivel si ajungem la o stana in Piatra Arsa. Facem si o poza spre Poiana Onceasa si valea Somesului Cald, o varianta de calatorit cu alta ocazie.

Timpul petrecut la acea stana zobora, ne intindem la o degustare a cascavalului, sa vedem mulsul caprelor. Ne hotaram chiar sa cumparam lapte de capra. In cele din urma seara se lasa peste munte si peste noi, ajungem dupa ora 22:00 pe Platoul Varasoia. Avem emotii si multe ezitari unde sa campam.

Ziua V: Circuitul Somesului Cald

Traseul pentru acesta zi incepe din Platoul Varasoaia. Am  constatat dimineata ca am campat in apropierea lacului Varasoaia, intr-o dolina uriasa.

Mai intai facem o oprire la cabana Varasoia, care era foarte aproape de noi, la 5 minute. Proprietarul, foarte simpatic, ne povesteste istoria cabanei. Ne duce la barul incintei si ne arata produsele pe care le are. In cele din urma cadem de acord ca merge o bere pe acea caldura dogoritoare.

La intoarcere ne mai oprim sa observam acesta dolina uriasa, ciuruita de sute de avene. Intr-un loc cu adancime mai mare s-a format lacul Varaoaia, un lac carstic, foarte rar in Romania. De fapt, lacurile carstice s-au format prin depunerea unui strat de argila pe fundul cavitatii formate, a dolinei, iar acesta nu mai  permite infiltrarea apei.

Ajungem in  nordul Poienii Varasoaia, de unde se desprinde marcajul nostru, punct rosu.

Din acest punct, cotim la dreapta parasind drumul pietruit ce vine de la Cabana Varasoaia, intram dupa 5 minute in padurea de molid, traversand trei vai secundare, urmarim mai departe poteca pe versantul drept al vaii Radesei, iar la cca. 30 minute din Poiana Varasoaia sosim la o bifurcare a potecilor. O luam la stanga, traversand valea si continuam pe vale spre Pestera Cetatea Radesei, nu inainte sa ne oprim la o pestera spectaculoasa, cu aspect de tunel.

Coboram pe cursul activ al vaii Radesei, si vedem un izbuc, care iese la suprafata. Intram in pestera Cetatile Radesei, urmeaza canionul Somesului Cald, trecem dupa iesirea din canion de confluenta Radesei cu Feredeul (pe Valea Feredeului merge in amonte un marcaj de derivatie   care ne scoate la baza Cascadei Feredeului, inalta de 5 m) dupa care ajungem in Poiana Radesei, unde ne aflam la o bifurcare a potecilor.

Cetatile Radesei este o pestera unicat in Romania, prin  faptul ca, are un portal înalt de peste 15 m şi lat de 7 m, de forma ogivală, în care intră pârâul Rădeasa. Este unica si pentru ca  are o galerie de forma unui tunel lung de 212 m, cu săli de mari dimensiuni şi hornuri ce răzbat în tavanul peşterii până la suprafaţă. Cele cinci ferestre create de aceste hornuri, lasă să pătrundă în peşteră raze de lumină.

In Poiana Radesei suntem bine informati de un panou, ca urmeaza Canionul Somesului Cald. Aici pârâul Rădeasa se uneşte cu Pârâul Feredeului şi dau naştere Someşului Cald. În continuare, Cheile Someşului Cald oferă privelişti extrem de pitoreşti ale abrupturilor calcaroase de peste 100 m ce coboară până în patul văii. Pe lângă numeroasele puncte de belvedere pot fi vizitate canionul Moloh, Peştera Uscată, Peştera Honu, Peştera Tunelul Mic, precum şi "zidul" de calcar de 110 m al Cuciulăţii.

Noi hotaram sa continuam tot pe firul apei pentru ca apa era foarte limpede, atmosfera calda, cerul senin si dupa  2 h si 30 min. prin apele Somesului Cald am ajuns la iesirea din chei.

Pana la iesirea din chei ne-am oprit la mai multeobiective. Mai intai o pestera spectaculosa, pestera Moloh. Este interesanta pentru ca  este o pestera cu trei intrari, doua sunt uscate, iar prin a treia iese la suparfata un rau subteran. Am patruns prin acesta galerie 30 m. Apa la inceput ne era pana la nivelul genunchilor, apoi a crescut pana la nivelul soldurilor si astfel am fost nevoiti sa ne intoarcem. Era rece ca gheata!

Douazeci de metri mai jos, pe dreapta, se afla Cascada Moloh.  Este situata pe valea Moloh (vale cu aspect de chei) si are o  înălţime de 10 m. Valea a fost botezată de Czaran Gyula după un zeu fenician care cerea sacrificii de copii. Probabil sălbăticia văii l-a determinat pe marele cunoscător al munţilor Apuseni să-i dea acest  nume. Am incercat sa patrundem pe acesta vale extrem de abrupta, in care apa se pravaleste in caldari erodate numite marmite, numai ca era foarte alunecos si ne-am intors.

Si tot asa, cand prin apa, cand pe stanci, admirand abrupturile impresionante si cadereile de apa, am ajuns la sfarsitul cheilor si apoi am urcat spre pestera Honu.

Pestera Honu se afla la alt. 1253 m, cu o lungime de 253 m, cu doua intrari. Din cadrul vaii noi urcam vreo 10 minute pe versantul stang. Traseul este marcat si nu ofera probleme.

Traseul de intoarcere se continua pe versantii abrupti ai canionului de unde se poate observa celelate stanci, sau se poate cuprinde cu privirea adancimea fragmentarii vaii.

Dupa un timp, traseul cobora in albia vaii, de unde se poate ajunge la  Pestera Tunelul Mic in a amonte de valea Caciulata (deviatie de 1o min.).  La urcare trecem si pe la partea superiora a Cetatilor Radesei. Este ceva spectaculos sa vezi ferestrele pesterii.

Revenim pe Platoul Varasoaia, de unde ne recuperam rucsacii si ne indreptam spre Platoul Padis, 45 minute de mers, nu inainte de a asculta povestile care nu se mai terminau ale domnului cabanier.

Eram curios cum arata platoul Padis, acest loc atat de laudat. Din cele vazute pot spune ca  este un ses cuprins intre 1.250 si 1.280 m ce apare ca o depresiune inconjurata de culmi mai ridicate. Dintre aceste culmi am remarcat Magura Vanata,  si Piatra Motului.  Cel mai interesant fenomen carstic intalnit aici fiind ponoarele.

In Platoul Padis se anunta distractie mare. Un grup de studenti de la Cluj ne invita sa stam cu ei la foc de tabara. Au si chitara si sunt iubitori de muzica folk si muzica de munte. Multumim!

Ziua VI: Circuitul Galbenei

Pentru acesta zi am avut un traseu lung si dificil. Am plecat la ora 10:00 din Padis, am intrat int-o poiana, pe stanga s-a deschis o panorama spre Vf. Biserca Motului-1466 m. Numerose doline si avene intalnim la tot pasul, in dreapta observam  Uvala Rachite.

In 40 de minute ajungem in Poiana Glavoi, un loc foarte frumos pentru campare. Cuprindem cu privirea tot locul, este nemaipomenit, numaram 60 de corturi, un grup de cai. Cautam un loc de pus cortul pentru ziua urmatoare, apoi ne permitem sa stam 1 h la tarabele din zona.

Plecam pe punct galben spre Pietra Galbenei, traseul innainteaza printr-o padure virgina de bard, timp de mers 1 h.

Piatra Galbenei (1.243 m), se prezinta sub forma unui abrupt calcaros de peste 200 de metri inaltime, cu largi privelisti. Peretele alb de stanca luceste in soare strajuind Poiana Florilor, ca un zid de cetate, aparand frumusetile platoului Padis.

De pe acest abrupt se deschid largi privelisti spre: Gropa Ruginoasa, varful Bihor, Cheile Galbenei.

Coboram prin padure si in 30 minute ajungem la Avenul Bortig, care are o lungime de cca.150 m şi o adâncime de 54 m. Este renumit atât pentru dimensiunea deschiderii, are  un diametru de 35 m, cât şi pentru volumul de gheaţă de la fundul avenului, estimat la 30.000 mc, situându-l pe al doilea loc din ţară, după Ghetarul Scărişoara.

Cheile Galbenei este un alt loc ce merita vazut. Inca 30 minute de la Bortig si ajungem la Izbucul Galbenei. Acesta este este un ochi de apă liniştit de 6-8 m diametru, cuibărit la piciorul unui perete de stâncă. Am zice că este un lac, dacă nu s-ar prăvăli din el o cascadă cu debit mare. Aici ţâşneşte din stâncă un râu cu apă verde-albăstruie, puţin lăptoasă şi foarte rece. Este apa ce a intrat în subteran în Cetăţile Ponorului, şi după un parcurs de 3,7 km, aici dă naştere râului Galbena.

Puţin mai jos putem admira şi alte cascade şi lanţul de marmite scobite de apă. În preajma zonei se poate ajunge mergând pe o derivaţie cu coborâş pe o serpentină, care ne scoate deasupra apei, de unde se poate admira acest spectacol extraordinar.

Ajungem la una dintre pesterile zonei, Pestra cu Cinci Intrari. Apa Galbenei se pravaleste peste cascade imense, bolovani imensi si creeaza aceste forme rar intalnite numite  marmite.

Cavernele au dimensiuni foarte mari si pot ascunde sute de oameni. Chiar ne-am gandit la rolul pe care l-ar fi putut  avea pestera in era preistorica sau de-a lungul timpului, in special in timp de razboi.

Apa care patrunde in aceste caverne la un moment cad peste un prag, dupa 50 de m, formand Cascada Evantai. Aici ajunge la suprafaţă Galbena după ultimul său parcurs subteran. La ape mari cascada are două braţe.

Traseul prin Cheile Galbenei este extrem de dificil. Sunt portiuni cand trebuie sa mergi efectiv pe lanturi sau prin apa rece ca gheata. Trebuie sa fi mereu atent la vreme, iar in caz de ploaie trebuie evitat traseul din cauza cresterii  debitului raului.

Traseul  prin chei se termina dupa 3 h. Un indicator ne arata ca trebuie sa o luam in
dreapta. Trecem prin Poiana Florilor, apoi printr-o frumoasa padure de fag, dupa care
ajungem la un alt obiectiv, pestera Focul Viu.

Peştera Focul Viu ca mărime, ocupă locul trei în rândul gheţarelor subterani din ţară (25.000 mc).  Este o peşteră micuţă, alcătuită din două săli. Prima sală este ocupată de imensul bloc de gheaţă. Prin tavanul peşterii pătrunde suficientă lumină pentru a dezvălui grupurile de stalagmite aflate în partea opusă intrării în peşteră. Explicaţia existenţei blocului de gheaţă în peşteră este dată de două elemente: iarna, fereastra din tavan favorizează acumularea aerului rece, iar lipsa ventilării în peşteră  menţine aerul rece captiv tot timpul anului.

De la Ghetarul Focul Viu plecam direct spre Padis, 1h si 30 minute, cu o scurta oprire la Glvoi. In total acet traseu a durat 10 h.

Ziua VII: Circuitul Barsei

Pentru ca ziua anterioara am avut  un traseu greu, in acesta zi ne-am propus ca sa facem Circuitul Barsei, un traseu de maxim 3 h. Am plecat din Padis la ora 12:00, am parcurs intr-o ora distanta Padis-Glavoi. La Glavoi ne-am intins la povesti pana la ora 14:00. Vremea nu prea era ideala pentru drumetii, chiar s-a anuntat ploi. Cu toate acestea am plecat spre Groapa de la Barsa, iar primul obiectiv a fost pestera Neagra.

Pestera Neagra are o lungime de peste 1 km, şi din 1974, când s-a făcut joncţiunea cu Peştera de la Zăpodie sistemul are o lungime totală de 12048 m. Este colectorul apelor din partea de est a Gropii de la Barsa. Se pătrunde prin două intrări scunde care se unesc într-o galerie unică, săpată în calcar negru, care dă într-o verticală de 30 m.

Tăul Negru este un lac suspendat, cu apă neagră, situat într-o dolină. Este un lac circular adânc de 14 m. Este alimentat de un izvor subteran şi se drenează într-un pârâu ce se află puţin mai jos in avenul Gheţarului de la Barsa.

Ghetarul de la Barsa este un alt obiectiv turistic, situat la 30 de metrii mai departe si care se poate vizita pe o lungime de 200 m. După o pantă ajungem într-o galerie pardosită cu un strat de gheaţă şi zăpadă, foarte rece, insuportabil. Pe o ramificaţie sunt câteva concreţiuni, iar galeria principală ne duce într-o sală mai mare, care comunică cu avenul şi are şi un mic pârâiaş subteran.

Pestera Zapodie. După ce coborâm o pantă destul de abruptă ajungem la o
crăpătură verticală de 8 metrii, parţial înfundată cu zăpadă. Este intrarea Peşterii de la
Zăpodie, cu o  vastă reţea subterană de peste 7 km, în care curg două râuri subterane.
Împreună cu  Peştera Neagră ajunge la lungimea de 12 048 m, dupa alti speologi, peste
22.000 m, cu  care se situează printre primele peşteri ca lungime din România.

Terminam cu aceste pesteri si ajungem intr-u drum forestier ce vine dinspre Pietroasa.
Drumul, care va fi asfaltat cat de repede, taie frumoasa Uvala Balileasa. Cred ca a fost o
prostie sa distruga pentru totdeauna acesta uvala fara egal, construind  drumul.
      Ajunsi in Glavoi recuperam rucscii si ramanem  peste noapte.

Ziua VIII: Circuitul Cetatile Ponorului

Cetatile Ponorului se pot parcurge urmand marcajul punct albastru.

Drumul nostru pleaca din Glavoi pe un drum forestier, coboară pe un grohotiş în Dolina I unde se află marele portal de 74 m al Cetăţilor Ponorului. Intrând în peşteră pe sub portal coborâm până la cursul râului subteran care nu poate fi explorat în amonte datorită unui lac adânc. Apa care iese de aici, după un scurt parcurs, dispare printr-o cascadă în giganticul tunel subteran al cetăţilor. Traseul nostru se întoarce la poteca de sub perete, urcă pe grohotiş, şi ajunge în Dolina II străjuită de pereţi verticali de 100 m. Pe fundul dolinei se află o gură de peşteră, care de fapt dă în galeria subterană, formând pentru aceasta o fereastră.

Spre aval se poate vedea galeria cu apă presărată cu blocuri de piatră , grohotişuri, săli, cea mai mare fiind Sala Taberei în care se află o cascadă de 8 m. Acolo este punctul terminus. Galeria spre amonte ne farmecă cu jocul de lumini, care dispare şi reapare datorită ferestrelor (acelor guri de peşteri din doline), cu izbucul subteran, alimentat de apele ce dispar în Poiana Ponor, şi cu o cascadă pe lângă care ieşim din galerie, sub marele portal, dintre dolinele I şi II.

Dupa 3 h prin Circuitul Cetatile Ponorului ajungem la locul de camapre, Poiana Glavoi. Mai zabovim o ora, apoi hotaram sa mergem spre Casa de Piatra. Pentru inceput ne oprim in Poiana Ponor, aici suntem de-a dreptul uimiti cand vedem Izbucul Ponor, locul pe unde iese la suprafata toata apa din Padis si ponorul pe unde apa intra sub pamant iesind iarasi in Cetatile Ponorului, apoi Cheile Galbenei.

O ora a durat acesta oprire in Poiana Ponor, dupa care pornim spre pestera Caput. Peştera Căput este colectorul apelor din bazinul văii Izvorul Ursului. Apa pe timp de secetă se pierde în patul pârâului, dar în an secetos se aruncă într-un puţ de 10 m. Cascada şi puţul se pot admira de pe platforma din dreapta. Pe aici nu putem intra în peşteră, numai prin accesul existent deasupra acesteia, dar nici acolo nu putem înainta mult, fiindcă am ajuns pe o platformă cu puţuri adânci. Numai speologii cu un echipament adecvat pot parcurge toată lungimea peşterii de 1873 m.

Lasam bagajele la Cabana Cetatile Ponorului, situata la 15 minute si ne hotaram sa facem si traseul Lumea Pierduta.

Plecam de la acesta cabana si dupa 30 minute ajungem la un izbuc, Izvorul Rece. La dreapta izvorului urcăm pieptiş 10-15 minute, şi ajungem pe un platou numit Lumea Pierdută. Ghidaţi de marcaj urcăm o pantă, şi continuăm pe un drum forestier. Un urcuş domol ne scoate la gigantica gură a Avenului Gemănata. Are un diametru de 20 m şi o adâncime de 100 m, care începe cu o verticală de 40 m. De la Gemănata la 15 minute se află Avenul Negru, care în anul 1956, anul descoperirii, a avut un puţ vertical de 108 m, una din cele mai mari verticale, care debuşa într-un râu subteran. Pe atunci s-a putut face joncţiunea pe dedesubt cu Avenul Gemănata, având în total 2437 m, dar în urma tăierilor de păduri s-au aruncat trunchiul în aven, care a dus la îngroparea legăturii subterane şi la diminuarea adâncimii la 90.

De aici în cca. 10 minute ajungem la Avenul Pionierilor, de unde se coboară la Avenul Acoperit, şi după încă 10 minute se ajunge la poieniţa, unde se închide circuitul.

Trei ore ne-a luat circuitul Lumea Pierduta. Era seara si nu stiam ce sa facem, cu toate aceste am hotarat sa continuam spre Casa de Piatra pentru ca cealalta zi sa fie mai usoara. Un traseu de 3 h, peste Culmea Chicera, pana la Casa de Piatra, l-am facut in 1 h si 30 minute. Ne-am oprit intr-o frumoasa vale, cu loc de camapre amenajat, la 30 minute de Casa de Piatra, pe valea Gardisoara.

Ziua IX:

Pornim din acest loc superb, dar foarte salbatic si ajungem in 30 minute in catunul Casa de Piatră.

Acest catun nu-şi trage numele de la materialul din care sunt construite casele localnicilor, acestea fiind din lemn şi imajoritatea îşi păstrează caracteristicile tradiţionale moţesti de odinioară. Denumirea provine de la vasta incintă ca o depresiune cu pereţi de calcar care domină poienile. La Casa de Piatră, mai avem înca două perle ale carstului apusean, Peşterile Coiba Mică şi Coiba Mare. Aici am întâlnit localnici generoşi şi primitori dispusi sa ne povesteasca despre istoria locului.

La Casa de Piatra ne intalnim cu un grup de turisti care i-am cunoscut la Galvoi. Impreuna suntem insotiti de paznicul  pesteri Gheatarul de la Vartop spre acesta pestra unica. De la intrare începe o galerie mare. Temperatura scade brusc la 4 grade, de aceea este nevoie de pulover.  Inca de la intrare suntem atrasi de un corp de gheata. La baza,  pe perioada verii se formeaza un lac din topirea ghetii.

Urmeaza o  stramtoare ce te face sa te tarasti. Galeria ascendentă ne duce până la Sala Mare din care mai este o galerie de 78 m foarte scundă, numita tunel. In acesta sala se afla un complex de formatiuni carstice nemaintalnit in alta parte.

Mai jos de acesta pesta dupa 20 minute se afla  Peştera Coiba Mică (pestera cu apa), unde la un perete apa Gârdişoarei se pierde în totalitate printr-o cascadă înspumată. Nu putem intra in acesta pestera, intrarea ei este plina cu noroi si apa. Coboram  pe firul văii 400 m pentru a vedea Peştera Coiba Mare, pestera cu cea mai mare gură de peşteră din Munţii Bihor: are o inalţime de 74 m şi o lăţime de 47 m.

Ne luam la revedere de la amici nostri si coboram pe valea Gardisoara, 4 km si un indicator ne arata directia de mers spre Izbucul Tauz.  Cu cei 87 de m adancime, la care s-a ajuns pana in prezent, este cel mai adanc sifon explorat din Romania. E un izbuc greu datorita adancimii, distantelor mari de parcurs submers si din cauza traseului foarte ascendent in partea remontanta a izbucului (practic un tub vertical cu diametrul de 20 m) care dupa presupunerile specialistilor da intr-un spatiu aerat. Pe o placa vedem numele unui scufandator polonez ce a murit inecat care ne constientizeaza de dificultatea izbucului.

Cu gandul catre casa, refuzam sa mai ne abatem la vreun obiectiv turistic. Pornim hotarati catre satul Garda de Sus, mergem pe acesta vale, Gardisoara, la un moment se uneste cu Garda Seaca, trecem prin sectoare de chei care ne fac sa ne para rau de intrventia omului in zona. Desi drumul este necesar, totusi distrugerea cheilor este ireversibila.
     Ajungem in sfarsit in sat, facem o poza la un monument local, mancam ceva la un restaurant, dupa care la ora 23:00 ne hotaram sa punem corturile intr-o zona de lunca a Ariesului.

Ziua X: intoarcerea spre casa

Ne trezim cu noaptea-n cap, siguri ca vom avea un autobuz spre Cluj, la ora 5:00, numai ca  nu a fost asa. Duminica nu circula decat la ora 10:00! Totusi, in acea duminica era targ in Garda de Sus si nu ne pare rau ca am ramas. Astfel ca, ramanem 3 h la acest targ al motilor, niste oameni de munte, reci si putin primitori, coborati de prin toate catunele de culme: Ocoale, Hodobana, Ghetari, Hanasesti, Cobles, Scarisoara, etc. Plecam in cele din urma cu autobuzul de ora 10:00,  admirand frumoasa valea a Ariesului pastrand in gand acest loc deosebit al Apusenilor.